czwartek, 12 maja 2016

Jak się robi chruściki

Chruściki idealnie smakują zwłaszcza w Tłusty Czwartek, a ich przyrządzanie to nie lada przyjemność, bo pojedyncze ciastka składamy w kokardkę. Chruściki smaż na głębokim oleju, i koniecznie posyp je cukrem pudrem tuż. Wyglądające jak kokardki, przypudrowane małe wypieki kojarzą się z karnawałem i tłustym czwartkiem.


Oto wybrane przepisy na chruściki w kilku wersjach. Szef kuchni – Jakub Kasprzak – zdradza przepis na faworki, które są karnawałowym przysmakiem.

Zobacz, jakie składniki wykorzystuje oraz jak robi różę z ciasta na faworki. Przetestowałam wiele przepisów na faworki, prawdę mówiąc nigdy nie wyszły idealne, wiec tym razem tez nie spodziewałam się czegoś nadzwyczajnego. Myliłam się, przepis jest prosty, a faworki wspaniałe, trzeba po prostu powoli wszystko dokładnie zrobić tak jak w przepisie. Jeżeli komuś nie wychodzą to coś robi się źle.


Smażę chruściki krok po kroku. Coś z czego nie zdawałam sobie dotąd sprawy to to, że w cieście na faworki nie ma grama cukru. Więc posypanie cukrem pudrem robi cały słodki smak i myślę, że nie warto sobie tego żałować.

Dziękuję za ten przepis. Część z nas nie objada się wtedy pączkami - wolimy chrusty, znane też jako faworki. Jak zrobić dobre faworki? Chruściki, faworki, chrusty zwał jak zwał :) przepis mam ze starego zeszytu mamy.


Do przepisu daje słodką, a nie jak jest to w większości. Robi się je błyskawicznie - w 15. Sałatki Sałatka z selerem naciowym. Jeśli szukasz przepisu na lekkie chruściki koniecznie wypróbuj mój sposób: 7ml mąki tortowej, żółtek , 2ml śmietany , ml spirytusu lub octu, szczyptę soli, aromat.


Faworki, chrust, chruścik, chruściki, także kreple (choć wyraz ten oznacza przede wszystkim pączki) – polskie i litewskie oraz niemieckie (niem. Raderkuchen, Liebesschleifen) tradycyjne, chrupkie ciastka o słodkim smaku, w kształcie złożonej kokardki, smażone w głębokim tłuszczu i posypywane cukrem pudrem. Najczęściej spożywane w czasie karnawału i tłustego czwartku lub na.


Trochę spóźniony przepis tłustoczwartkowy ;) Wczoraj wyciągnęłam z szuflady zapomnianą foremkę rozetkową do smażenia chruścików i postanowiłam usmażyć parę gwiazdek. Skorzystałam z przepisu, który był dołączony do foremki. Choć czas karnawału już za nami, postanowiłam upiec tradycyjne faworki. Chruściki wyszły mi super, bardzo chrupiące, takie jak robi moja mama. Do kawy w sam raz, pycha!


Pani Jolu ja mam na chrusty bardzo fajny przepis jeszcze mojej mamy.

Chrust cieniutko wywałkowane są. Faworki pieczone w piekarniku bez smażenia w głębokim tłuszczu. Jednak teraz odkryłam chruściki drożdżowe, które dużo bardziej mi smakują. Ledwo je zrobiłam i już mam zamiar to powtórzyć. Oczywiście najlepiej smakują pierwszego dnia.


To też może zależeć od mąki. Ogólnie powiem tak, że faworki takie są po prostu (po usmażeniu twarde, a raczej kruche), to jest taki rodzaj wypieku i już :) Zasada jest taka, że wszystkie składniki powinny mieć temperaturę pokojową, wtedy wszystko ładnie i szybko się połączy. Stopień wysmażenia zależy od naszych upodobań. Moja teściowa robi bardzo jaśniutkie, ja takie średnio rumiane - jak widać na zdjęciach.


Moje faworki bez spirytusu robi się również bez śmietany. Smakują więc podobnie do ciasta ptysiowego. Są to faworki na bazie jajek. Takie chruściki gorąco polecam dzieciom.


Ponieważ nie piją dużo oleju, nie ma potrzeby dodawania do nich spirytusu, czy octu. Nie są też bardzo kaloryczne. Faworki są popularnym deserem w okresie karnawału oraz na Tłusty Czwartek. To bardzo chrupiące ciastka w kształcie kokardki, które smaży się w głębokim tłuszczu. Po ostudzeniu faworki posypuje się obficie cukrem pudrem.


Trzeba mieś troszkę siły by dobrze zagnieść ciasto, ale czego nie robi się dla najukochańszej synowej. U mnie faworki to faworki. Nie chrusty, nie chruściki tylko faworki, choć do tej pory nie wiedziałam skąd pochodzi ta nazwa. Rozpływam się Natalio w zachwytach, bo.


Smażyłam te chruściki na smalcu i na oleju, obie wersje są bardzo smaczne i właściwie tylko nieznacznie różnią się smakiem. Połowę ciasta można włożyć do lodówki i resztę faworków przyrządzić następnego dnia. Uwaga: Lepiej nie dodawać cukru do ciasta, ponieważ powoduje to szybsze przypalanie się faworków. Mąkę przesiać do miski, dodać sól i proszek do pieczenia, wymieszać.


W drugiej misce ubić jajko i żółtka z łyżką cukru pudru na puszystą i gęstą pianę (ubijać przez ok. minut, początkowo najlepiej na parze aby żółtka się ogrzały). Dzisiaj klasyczne faworki, chruściki, chrust –na żółtkach i śmietanie. Smażone na głębokim tłuszczu, cienkie, kruche i choć kaloryczne, to jednak bardzo smaczne. Sami przyznajcie, obok pączków to chyba drugi obowiązkowy smakołyk na Tłusty Czwartek:) Zapewne ile domów, tyle sposobów na faworki. Nie wszyscy w tłusty czwartek zajadają się pączkami.


Przepis na faworki Magdy Gessler. Dla tych, którzy wolą chrupiące faworki (chrusty czy chruściki), mamy przepis na faworki według. To najlepsze faworki, jakie miałam okazję zrobić.


Widać wprawa jest najważniejsza, bo faworki wyszły dokładnie takie, jakie lubię. Kruche, cieniutkie, bardzo delikatne (wręcz rozpadające się w dłoniach), lekkie i pełne bąbelków. Kolejnego dnia były równie smaczne- tak mówili, ja już się nie.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Uwaga: tylko uczestnik tego bloga może przesyłać komentarze.

Popularne posty