wtorek, 31 maja 2016

Czy żurek się zabiela

Niekiedy zabiela się ją mlekiem lub śmietaną albo przyrządza razem z wywarem z kości i jarzyn, z dodatkiem suszonych grzybów czy z kiełbasą, wędzonym czokiem wieprzowym, żeberkami i ogonem wieprzowym. Jej nazwa pochodzi od niemieckiego wyrazu „sūr”, dziś „sauer”, oznaczającego „kwaśny. Zgodnie z tradycją gotuje się go na wywarze z wędzonki i warzyw (ale nie dodaje się tu całej włoszczyzny, jak w przypadku barszczu białego, przeważnie tylko marchew i natkę pietruszki). Całość zabiela się śmietaną.


Barszcz czerwony zabielany. Jak się robi żurek nie zabielany?

Napiszcie czy zabiela się tę zupę i jakich przypraw się daje żeby była smaczna? Nie umiem za dobrze gotowac, a postanowiłam ze zrobię biały żurek. Marzy mi się taki gęsty żurek z jajkiem. Lista przepisów na jak sie zabiela barszcz z polskich blogów kulinarnych. Wybierz najbardziej interesujący przepis i zacznij gotować!


Czy to ta sama zupa pod różnymi nazwami, a może jednak zupy przygotowywane według dwóch różnych przepisów? Niekwestionowany autorytet, Lucyna Ćwierczakiewiczowa, legendarna, przedwojenna autorka książek kucharskich. Jest kilka sposobów by się pozbyć tego zapachu.

W moim domu żurku nidgy sie tez nie zabiela, a jada się z ziemniakami lub kaszą gryczaną (szczególnie uwielbiam) – a wiem cos na ten temat bo w naszym domu (babcia od dziesiątek lat) żurek jada się zarówno na śnaiadanie, obiad czy kolacje – cały rok #128578; tylko ten wigilijny z mocnym grzybowym posmakiem i wielkanocny z kiełbasą. Do żurku powinno się dodać także majeranek, a do barszczu się nie powinno. Słyszałam też, że do barszczu białego powinno się dodać trochę chrzanu.


Chociaż wydaję się że barszcz biały i żurek to to samo, chociaż to dwie różne potrawy. Tak nakazuje tradycja i nie wyobrażamy sobie wielkanocnych smaków bez białej. DoradcaSmaku - ten przepis cieszy się popularnością, sprawdź. Każdy ma swój swój przepis na żurek, może się różnić wyglądem a smakiem z pewnością. Tu opisałam jak ja przygotowuję swój żurek na śniadanie wielkanocne.


Wielkanoc ma do siebie żurek. Od razu mi posmakowała, więc tym dziwniejsze wydaje się, że dopiero po roku zdecydowałam się na jej zrobienie. Biorąc pod uwagę, że gotowałam barszcz na tak zwanego czuja, efekt jest fantastyczny!


Zakwas na żur lub żurek to podstawa przy szykowaniu kwaśnej zupy na bazie mąki żytniej. Mój przepis na zakwaś do żuru i żurku stosuję od lat. Taki zakwas zawsze warto mieć w lodówce np. Jeżeli kończyła Pani szkołę gastronomiczną to również wie, że sklep sklepowi nie jest równy i nie każdy zachowuje się do klienta fair. Znani kucharze, jak choćby Tomasz Jakubiak, czy kulinarna celebrytka Magda Gessler w swoich przepisach na barszcz biały podkreślają, że różni się on od żurku zabieleniem śmietaną lub maślanką.


Czy musi być lepsza niż nasz rodzimy żurek za kilkanaście złotych? Wszystko może się obronić i na sto procent dobrze zrobiony żurek będzie lepszy, od skopanej zupy z płetwy rekina.

Poniżej moja metoda produkcji żurku po krakowsku. Trzeba zaznaczyć, że żurek po krakowski to żaden regionalny specyfik. I tak dalej i tak dalej…. Przepis na żurek na zakwasie. Słowem wstępu – żur i żurek to tak naprawdę dwie inne zupy.


Dzięki temu jest mniej kwaśny w smaku. Jednak w wielu domach tak jak u mnie mówi się na te zupy zamiennie, u nas po prostu zawsze był to żurek. Dodatkowo można przed podaniem dodać łyżkę chrzanu i jajka gotowane na twardo.


Gorąco polecam Ci również mój przepis na pyszną roladę szpinakową z łososiem. Podobno tradycyjny żurek to zupa, którą przygotowujemy na zakwasie żytnim. Jeśli ziemniaki dodamy do gotowania, gdy będzie już zakwas, wówczas raczej nie rozgotują się one ale dla niektórych mogą być zbyt jędrne (ziemniaki w kwaśnym środowisku mimo ugotowania przez dłuższy czas zachowują specyficzną jędrność, czy też po prostu nie rozgotowują się tak łatwo). Kiedy się ugotuje, wyjąć ją, a do wywaru włożyć włoszczyznę i cebulę i liście laurowe.


Polecane przepisy Doradcy Smaku. Kiedy będzie miękka wyjąć ją, ponownie włożyć kiełbasę (można ją pozbawić skóry), zalać. Jak dla mnie to żurek jest kwaśniejszy a barszcz biały gęsty i nie kwaśny,ale tak ogólnie to dla mnie bez różnicy. U mojej też jest żurek,a ja robię barszcz biały z białą kiełbasa i jest super.


A teściowej nie zamierzam wchodzić w dupe jak jej nie pasuje to niech. Pod koniec śląski barszcz biały zabiela się śmietaną, a do tego doprawia tartym chrzanem, dodaje pokrojoną białą kiełbasę oraz jajka ugotowane na twardo. Istnieją jeszcze inne wersje białego barszczu. Według jednej z teorii, żurek i barszcz biały to ta sama zupa.


Tradycyjnie barszcz biały zabiela się śmietaną oraz świeżo utartym chrzanem, a serwuje z jajkami i białą kiełbasą. Podstawą dobrego barszczu białego jest zakwas.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Uwaga: tylko uczestnik tego bloga może przesyłać komentarze.

Popularne posty