piątek, 11 września 2015

Ciastka faworki

Ciastka faworki

Zgodnie ze staropolskim obyczajem karnawał to czas smażenia faworków. Przygotowuje się je z ciasta śmietanowego, zbijanego, a smaży jak pączki na głębokim tłuszczu. Faworki smaży się także w Tłusty Czwartek.


Najczęściej używane dodatki do ciastek to lukier, polewy, kremy lub bita śmietana. Aby przyrządzić te chrupiące ciastka w kształcie kokardki, przesiej przez sito i pomieszaj składniki. Następnie dodaj do nich mokre produkty, m. Temperatury tłuszczu pilnowałem z termometrem. Druga próba od razu z większymi jajkami, bez żadnych kombinacji żeby było dokładnie jak w przepisie. Ciasto wyszło jeszcze twardsze, aż trudno było z nim pracować.


Z ciasta faworkowego można również zrobić domowe ciastka w kształcie różyczek. Te faworki są delikatne i kruchutkie, z pęcherzykami powietrza. W ogóle faworki są u nas bardzo lubiane i jako jedne z pierwszych zawsze znikają ze stołu. Po usmażeniu faworki ułożyć dla osączenia na bibule, następnie przełożyć na półmisek i posypać cukrem pudrem z dodatkiem cukru waniliowego. Ale jest tam mąka i mak,a tego też się nie łączy.


A żółtko to przecież białko. Prawdziwa dieta nielaczenia wyklucza w ogole wypieki. Chyba,że kokoski z kokosu i białka, bo to białko. Mimo to podane klasycznie z cukrem pudrem lub z domowym powidłem, świetnie sprawdzają się jako codzienny deser. Kruche i chrupiące, są łatwe w przechowywaniu.


Zainspiruj się i przyrządź faworki bez względu na sezon i okazję. Zastanawiałam się co upiec w tym roku na Tłusty Czwartek – pączki czy faworki? I to kusi i to nęci :) Dziś prezentuję Wam faworki, żebyście też mieli wybór (przepis na pączki można znaleźć tutaj).


Ciasto na faworki przy pierwszym zagniataniu jest dość twarde, dlatego jeśli macie pod ręką kogoś silnego, kto podjąłby się tego zadania warto skorzystać z pomocy. Kolejny przysmak karnawałowy – faworki. Kruche, delikatne, smażone ciastka posypane cukrem pudrem z wanilią. Usmażone z cieniutkiego ciasta.


Dziękuję za ten przepis. To faworki jakie robiła moja babcia. Tego smaku szukałam wielokrotnie robiąc faworki i zawsze były za mało kruche. Te kruszą się pod własnym ciężarem i są takie jak we wspomnieniach. Znajdziesz tu wszystkie najlepsze przepisy na domowe, pyszne małe smakołyki.


Ciastka faworki

Są tu między innymi: amoniaczki, kokoski. Ale można również przygotować wersję dietetyczną z piekarnika. Karnawał już się zaczął, pora więc sięgnąć po karnawałowe przysmaki.


Dzisiaj zapraszam na faworki prosto z Włoch. Czemu nie nasze polskie? Bo już kilka przepisów na faworki, znajdziecie na blogu, a ja chciałam wypróbować coś innego.


Ciastka faworki

Padło na te faworki, chociaż nie do końca faworki #128521; Jak dla mnie, faworki muszą być w ten charakterystyczny sposób przeplecione przez siebie. Ja w dzieciństwie nazywałam je morszczynem ze względu na pęcherzyki powietrza w usmażonym cieście. Takie właśnie powinny być domowe faworki - lekkie i chrupiące.


FAWORKI BEZGLUTENOWE Zdecydowałam się zrobić faworki bezglutenowe ot tak, z zaskoczenia i bez planowania. Zachowaj między nimi niewielkie odstępy. Przygotowanie faworków jest nieco łatwiejsze niż smażenie pączków. Być może dlatego chrust cieszy się tak dużą popularnością w Tłusty Czwartek :-) Ciasto na faworki nie zawiera drożdży, sody ani proszku do pieczenia. Ciastka piecz około minut, do zarumienienia.


Jest kruche i lekkie dzięki wtłoczonemu w nie powietrzu podczas wałkowania.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Uwaga: tylko uczestnik tego bloga może przesyłać komentarze.

Popularne posty