wtorek, 20 sierpnia 2019

Żurek na zakwasie żytnim

Żurek na zakwasie żytnim

W zeszłym roku podawałam na blogu przepis na żytni zakwas na żurek. Robi się” go przez 3-dni. W sytuacjach, kiedy ma się mało czasu i nie ufa się zakwasom sklepowym, idealnie sprawdza się zakwas chlebowy.


Nie wiem dlaczego, ale przez długi czas nie gotowałem go sam. Ostatnio jednak dorobiłem się przepisu na idealny żurek – w sam raz kwaśny, z konkretną nutą majeranku, ugotowany na bazie esencjonalnego mięsnego wywaru. Ciasto na nim zachowuje się w inny sposób, na zakwasie żytnim chleb jest po prostu smaczniejszy, do tego siatka glutenu rozkłada się lepiej w cieście, a przecież na pięknych pęcherzykach chyba zależy każdemu #128578; Ale z zakwasu bezglutenowego można śmiało sobie wyprowadzić zakwas żytni w nowym słoiku. Znajdziesz tu proste przepisy na chleb na zakwasie żytnim, pszennym i orkiszowym - zarówno chleb pszenny, żytni jak i orkiszowy - w wersji jasnej i razowej.


Ten tradycyjny chleb polski, wypieczony z mąki pszennej na zakwasie żytnim, charakteryzuje się. Dodatki Chleb razowy na żytnim zakwasie. Sam zaczyn to nawet godzin czekania, ale WARTO!


Jego ilość będzie zależała od naszych upodobań – czy lubimy żurek bardziej czy mniej kwaśny, ale zwyczajowo będzie to ok. Wielkanocny żurek na żytnim zakwasie – przygotowanie. Warzywa na wywar (seler, marchewkę, pietruszkę, cebule) obieramy, dokładnie płuczemy i kroimy na pół. Pora kroimy w drobne paski. Moja mama i babcia do przygotowania wywaru jarzynowego praktykowały opalanie obranej cebuli nad palnikiem do momentu aż częściowo się zwęgli.


Chleb pszenny z mąki typu 7różni się nieco od chleba, który jadam na co dzień czyli orkiszowego, pełnoziarnistego na zakwasie żytnim lub orkiszowym czy mieszanym. Dodane przez kibiw: Tylko o kuchni. Moim zdaniem chleb z mieszanki nie umywa się do tego na zakwasie samodzielnie wyrobiony co tak naprawdę jest bardzo proste:).


Ten niezwykły okres w roku spędzamy najczęściej wśród rodziny i bliskich znajomych, celebrując powrót naszego. W moim zakwasie na żurek standardowo pojawia się już kilka ząbków czosnku, więc do samego żurku czosnku już. Wspaniałe bułki na zakwasie żytnim, które przygotowałam bez udziału drożdży. Ciasto oczywiście rośnie dłużej, ale dzięki dużej ilości zakwaszonego ciasta przebiega to szybciej niż w przypadku innego pieczywa na zakwasie.


Mam pytanie odnośnie maki, mam tylko mąkę żytnią razową, mąkę żytnią i żytnią pełnoziarnistą, czy mogę jakoś to wykorzystać do tego chleba? Osobom początkującym w temacie wypieków na zakwasie polecam wyhodowanie, w pierwszej kolejności zakwasu żytniego. Jest wiele sposobów na jego przygotowanie, ale poniżej przedstawię metodę moim zdaniem najprostszą i najbardziej efektywną. Moja przygoda z zakwasem chlebowym trwa już kilka lat, ale człowiek uczy się całe życie.


Żurek na zakwasie żytnim

Nie będę udawać, że całe życie robiłam żurek na zakwasie, bo nie robiłam. Jeśli go przyrządzałam, to z gotowców. Ale ponieważ lubię wszystko, co kwaśne, a im kwaśniejsze tym lepsze, rok temu zrobiłam pierwsze podejście do własnoręcznego nastawienia zakwasu na żurek. Zasmakowałem go ponad rok temu u szwagra Krzysztofa – ciasto wyrobił wieczorem, rosło całą noc, a poranek przywitał domowników zapachem świeżo upieczonego chleba….


Pieczenie chleba na naturalnym żytnim zakwasie to sztuka. UREK WEGETARIAŃSKI Dzisiaj przyszła pora na żurek wegetariański a właściwie wegański i bezglutenowy. U nas w domu żurek wegetariański, jest właściwie jedynym żurkiem, który pojawia się na naszym stole. Sprawdziłam powyższy przepis wideo na domowy chleb i polecam ten sposób pieczenia. Chleb na zakwasie przedstawiony w tym przepisie powinno się piec około 5h.


Żurek na zakwasie żytnim

Rozgrzewamy piekarnik do 2st i kładziemy ciasto na samym spodzie. Jak zrobić zakwas na żurek, szybko,. Nie, jeśli mam być aż tak skrupulatna to dokładnie nazywa się to chleb orkiszowy na zakwasie żytnim. Chleb orkiszowo – żytni byłby wówczas gdybym do jego produkcji dodała pół na pół mąki żytniej i orkiszowej a dodaję 1 mąki orkiszowej. Mikser Kulinarny wyszukuje przepisy z polskich blogów kulinarnych, tym razem wyszukiwany jest przepis na żurek na zakwasie żytnim.


To jeden z powodów, dla których go uwielbiam. Inne to oczywiście smak, zapach i walory zdrowotne, jakich nadaje mu orkisz i dodatek zakwasu. Ten przepis to także idealna okazja do przetestowania dopiero co przygotowanego zakwasu. Dlatego nie może jej zabraknąć na świątecznym stole. Dzisiaj jest ostatni moment, aby nastawić zakwas na żurek i zrobić test, czy faktycznie domowy jest o niebo lepszy od każdego kupnego.


Przepis na Staropolski żurek na zakwasie. Zakwas na żur lub żurek to podstawa przy szykowaniu kwaśnej zupy na bazie mąki żytniej. Mój przepis na zakwaś do żuru i żurku stosuję od lat.


Taki zakwas zawsze warto mieć w lodówce np. Polecam też przepis na zakwas do białego barszczu, który szykuję na bazie mąki pszennej. Mam zaległości z zakwasem na żurek.


Zakwas jest w moim domu nowością, może nie sam w sobie ale jego przygotowywanie.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Uwaga: tylko uczestnik tego bloga może przesyłać komentarze.

Popularne posty