wtorek, 6 lutego 2018

Jak zrobić żurek z kupnego zakwasu

Zakwas na żurek własnej roboty. Ja bez obaw korzystam z zakwasu kupnego. Zwykle nawet w osiedlowych sklepach można dostać naprawdę dobry zakwas na żurek, a często można nawet wybierać spośród kilku różnych produktów od różnych producentów.


Barszcz biały od podstaw - jak go zrobić? Wyjaśniamy krok po kroku o nazwie barszcz zwyczajny (więcej na ten temat: Żurek wielkanocny na zakwasie - przepis na doskonałą zupę, która sprawdzi się nie tylko na święta ). Z tego właśnie powodu w części domów barszcz biały uznawany jest za zupę mięsną.

Kto lubi żurek,będzie zachwycony tym przepisem. Czy można zrobić żurek bez kupnego zapasu? W dodatku wyjdzie smaczniejszy i zdrowszy. Zupy Botwinka z własnego ogródka. Dopiero rok temu w okresie Wielkanocy olśniło mnie, że zupełnie bez sensu hodować od podstaw zakwas na świąteczny żurek, skoro równie dobrze można zupę ugotować chociażby na aktywnym zakwasie.


Od kilku dni w mojej lodówce gościła butelka na oko całkiem sensownego zakwasu na żur. Takiego wiecie zrobionego z żytniej mąki z wodą. Kiedyś w sumie chyba sam spróbuję go zrobić.


No ale miałem kupny, całkiem godnie się prezentował więc przyszła w końcu pora na żurek.

Oj, aj, ech i takie tam. A i pamiętać trzeba o dobrej jakości kiełbas i boczku, na których będziemy robić żurek. Jest to także pomysł na kolację wigilijną.


Ale to pójście na łatwiznę, które nie ma nic wspólnego z tradycją. Dobrym sposobem na pogodzenie jej i braku czasu jest wykorzystanie naturalnego zakwasu kupionego w sklepie. Jest wiele firm oferujących taki zakwas. Tą wyjątkową zupę można dodatkowo zabielać śmietaną lub mlekiem dla podkreślenia smaku.


Kiszenie żuru czyli jak zrobić domowy zakwas na żurek. Jestem w trakcie robienia zakwasu na żurek zgodnie z przepisem. Dzisiaj jest czwarty dzien, a zakwas nadal nie rozwarstwił sie i jest lekko gorzkawy w smaku. Nie ma w nim pleśni i bardzo ładnie pachnie. Czy poczekać jeszcze, czy cos poszło nie tak i zrobic nowy?


Całość przełóż do garnka z zupą i gotuj kolejne min aż wszystkie warzywa będą miękkie. Na koniec wymieszaj mleko, mąkę i śmietanę w kubeczku, dodaj odrobinę wywaru z zupy i wlej do garnka, ciągle mieszając aby nie powstały grudki. Gotową zupę dopraw solą pieprzem oraz obficie posyp majerankiem.


Jeśli chcesz zrobić żurek z majerankiem, to możesz go dodać do zupy osobno. Tak samo szykuję zakwas na żurek staropolski. Jak zrobić prosty, domowy zakwas na żurek.


Skład jest podstawowy i uniwersalny, więc można z tego zakwasu zrobić zarówno postny żur na Wielkanoc z jajkiem, jak i postny żur na Boże Narodzenie z suszonym grzybem.

Im więcej zakwasu dodamy, tym zupa będzie bardziej kwaśna. Do tego świetnie pasuje czosnek i chrzan. Podajemy z chlebem lub ziemniakami. Piszcie w komentarzach, jak smakuje Wam żurek na domowym zakwasie. Jeszcze do niedawna nie znosiłam żurku, w sumie to od dziecka.


Jak był podawany na Wielkanoc to zawsze się wymigiwałam aby go nie jeść :). Samo przygotowanie zupy jest bardzo. Mój żurek to spontaniczny obia nie miałam w domu zakwasu. Najlepiej gdy żurek ugotowany jest na domowym zakwasie. Dlatego przygotowanie tej zupy składa się z dwóch etapów: najpierw robimy zakwas, a potem dopiero gotujemy zupę.


Dowiedz się, jak szybko zrobić pyszny żurek na domowym zakwasie. Niewątpliwą zaletą zakwasu jest to, że można go zrobić dużo wcześniej lub sporządzać na bieżąco. Jeśli będzie stał dłużej, jego smak stanie się bardziej kwaśny.


Wszystko więc zależy od indywidualnych upodobań. Do żurku z tego zakwasu wystarczy dodać tylko kiełbasę trochę warzyw i sól. Zobacz filŻurek bez mięsa.


Polecam samodzielne robienie zakwasu na żur. Często żurek stanowi u mnie danie główne – pełen kiełbasy i boczku jest bardzo syty. Zawsze z gotowanym jajkiem – nie wyobrażam sobie inaczej.


Mam zaległości z zakwasem na żurek. Pokazywałam już wcześniej mój przepis na Wielkanocny żurek z jajkiem i grzybami ale nie pokazywałam zakwasu na żur. Mama kupowała zakwas w półlitrowych butelkach.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Uwaga: tylko uczestnik tego bloga może przesyłać komentarze.

Popularne posty