poniedziałek, 8 grudnia 2014

Faworki bez masła

Witam serdecznie Zrobiłam faworki (chrust) z ciasta zbijanego jeżeli ktoś jeszcze nie robił faworków to jest to najlepszy moment aby. Polecam min łatwe tanie. Przygotowanie faworków jest nieco łatwiejsze niż smażenie pączków.


Być może dlatego chrust cieszy się tak dużą popularnością w Tłusty Czwartek :-) Ciasto na faworki nie zawiera drożdży, sody ani proszku do pieczenia. Jest kruche i lekkie dzięki wtłoczonemu w nie powietrzu podczas wałkowania. Na stolnicę wysypać składniki , do tego smietanę ja używam gęstą -nie lejącą to ważne !

Zastanawiałam się co upiec w tym roku na Tłusty Czwartek – pączki czy faworki? I to kusi i to nęci :) Dziś prezentuję Wam faworki, żebyście też mieli wybór (przepis na pączki można znaleźć tutaj). Ciasto na faworki przy pierwszym zagniataniu jest dość twarde, dlatego jeśli macie pod ręką kogoś silnego, kto podjąłby się tego zadania warto skorzystać z pomocy. Testuję ostatnio różne przepisy na faworki bez jajek, ale to co zobaczyłam dzisiaj na Twoich zdjęciach a także zdjęcie autentycznego straganu z autentycznymi khaja spowodować mogło tylko jedno: poszłam do kuchni #128578; Zaczęłam wyrabiać ciasto (to w wersji wege bo nie miałam “pod ręką” masła klarowanego) i jak zdałam sobie.


Zgodnie ze staropolskim obyczajem karnawał to czas smażenia faworków. Przygotowuje się je z ciasta śmietanowego, zbijanego, a smaży jak pączki na głębokim tłuszczu. Faworki smaży się także w Tłusty Czwartek.


Druga próba od razu z większymi jajkami, bez żadnych kombinacji żeby było dokładnie jak w przepisie.

Ciasto wyszło jeszcze twardsze, aż trudno było z nim pracować. Nie wiem z czego to wynika i jak innym wychodziły rozpływające się w ustach, kruchusienkie faworki. Moim zdaniem z tego przepisu jest to nie możliwe. Najlepszy, bo sprawdzony, jest ten od mamy czy babci.


Jeśli jednak takiego nie masz, a chcesz zaserwować swoim bliskim chrusty, sprawdź, jak je przygotować. Ja więc postanowiłam trochę uzdrowić naszą tradycję i odchudziłam znane Tłustoczwartkowe słodycze. Pieczone pączki są bardzo popularne, z nimi więc było bardzo prosto, aż zbyt prosto, dlatego zachciało mi się odchudzonej wersji równie popularnego smakołyku, która to nie jest zbyt powszechna. Pokombinowałam, zebrałam swoje lightowe doswiadczenie i oto są pieczone faworki.


Proponuję tanie i łatwe do wykonania faworki. W zaganianym świecie brak czasu każe nam często rezygnować z własnoręcznie przygotowanych łakoci. Oto alternatywa, wieczorem zagniatasz, a po powrocie np.


Pewnie zastanawiacie się, czy bez jajek mogą być dobre faworki? Zbliża się tłusty czwartek, czyli pora wielkiego łasuchowania. Jak dla mnie pączki mogłyby nie istnieć, ale za faworkami przepadam.


Dlatego też przygotowałam dla was przepis na faworki bez śmietany i alkoholu, które spokojnie możemy podać też dzieciom. Idealne faworki, inaczej chrusty bądź chruściki, są kruche, lekkie, solidnie posypane cukrem. Podajemy sprawdzony przepis na delikatne i kruche faworki.


Dla osób będących na diecie bezglutenowej mam do zaproponowania faworki bezglutenowe.

W porównaniu do tradycyjnych faworków te są troszkę grubsze i nie mają bąbelków. Bąbelki pojawiają się jedynie sporadycznie. Przepis na faworki jest bardzo prosty. FAWORKI czyli CHRUST bez jajek dla wegan i alergików Nie możecie jeść mleka i jajek, a kochacie chrust? Okazuje się, że ten karnawałowy specjał da się zrobić bez żółtek i śmietany.


Nie jest może tak kruchy i delikatny jak ten oryginalny, tylko bardziej chrupiący, ale w smaku pyszny. Wcześniej korzystałam z przepisów, gdzie ciasto trzeba najpierw potłuc wałkiem a to trochę męczące i czasochłonne. A od teraz będę wracać tylko do tego przepisu!


Nie dodawałam proszku do pieczenia. Samo ciasto bardzo dobrze się wałkuje i jest elastyczne. Wszystko zagnieść i schować do lodówki na minimum godz.


Wałkować bardzo cienko, wycięte przykryć ściereczką, żeby nie wysychały. Masło z mąką posiekać nożem, dodać spirytus i tyle śmietany, aby ciasto miało ścisłość ciasta na makaron (dość zwięzłe, nie kruszące się). Włożyć ciasto do garnka lub miski i dokładnie je docisnąć do dna, po czym przykryć i wstawić na całą noc do lodówki lub na godziny do zamrażarki. Smaży się je w okresie karnawału i na tłusty czwartek. Chruściki, faworki bez jajek 16:37.


Mimo, że nie ma w nich żółtek są kruche i pyszne, a ciasto przy wałkowaniu bardzo elastyczne. Roztopione masło klarowane lub olej dodać do mąki i wetrzeć w nią tak, aby równomiernie połączyć oba składniki. Następnie ciasto przykryć ściereczką i zostawić w chłodnym miejscu na godzinę, po czym rozwałkować cienko bez posypywania mąką i uformować faworki.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Uwaga: tylko uczestnik tego bloga może przesyłać komentarze.

Popularne posty