niedziela, 14 grudnia 2014

Pieczenie makowca zawijanego

Przepis na makowiec zawijany. Mięciutki i bardzo wilgotny, tradycyjny makowiec zawijany. Popularny wypiek na Boże Narodzenie i Wigilię. Z przepisu wychodzą aż makowce. Jeśli to zbyt duża ilość, to można nadmiar zamrozić.


Pamiętajmy, aby zostawić trochę wolnego miejsca między papierem a makowcem, bo inaczej makowiec podczas pieczenia nam popęka. Jak zawinąć makowca w papier. Makowiec kojarzy się większości z nas ze świętami Bożego Narodzenia i Wielkanocą. Stanowi pewny element na świątecznym stole u prawie każdego Polaka. W sklepach jest spory wybór gotowych makowców, jednak każdy wie, że samodzielnie upieczone smakują lepiej!


Boki makowca jak i wierzch należy skleić smarując odrobiną białka. Papier do pieczenia na którym jest makowiec, zawijamy pod spód makowca tak by powstała luźna tuba w środku, której bedzie makowiec ( papier musi być zwinięty dość luźno by makowiec mógł urosnąć podczas pieczenia ). Użyłam do niego gotową masę makową, powiem, że jak dla mnie był naprawdę smaczny. Jeśli masz jakieś pytanie związane z pieczeniem makowców napisz je w komentarzach, a ja postaram się na nie odpowiedzieć.


Makowiec zawijany to jedno z ciast, które zawsze pojawia się na Świątecznym stole. Tradycyjne, piękne i pyszne. Jeśli chodzi o mnie to taki makowiec to jest jedyna rzecz, która za każdym razem próby mi nie wychodzi. Ostatnio zwinęłam struclę pięknie rosła wstawiłam ja do pieca upiekła się piękna i rumiana ale co z tego jak ja rozkroiłam to miała taką dziurę w środku bo wyrosła tylko górna część i nie.


W tym celu gotową masę makową należy luźno rozłożyć na blaszce do pieczenia i włożyć na godziny do piekarnika nagrzanego do 65°C (masę trzeba kilka razy przemieszać w trakcie suszenia). W gotowej masie makowej są już bakalie, więc musimy do niej dodać tylko masło oraz ubite żółtka i białka. Zawinięte w papier makowce odstawiamy i nagrzewamy piekarnik do 1stopni przy grzaniu góra-dół.


Ciasto układamy na blaszce do pieczenia i wkładamy do nagrzanego piekarnika na około minut. To jest najlepsze ciasto do makowca zawijanego, jakie można polecić. Dzięki dużej zawartości masła długo zachowuje świeżość (brioche mają jeszcze większą ilość masła). Ja wyrabiam w maszynie do chleba lub mikserem, zawsze się udaje.


Jednak niższy stopień trudności nie wiąże się z niższym stopniem jakości. Moja mama (z braku czasu) zawsze kupowała takiego makowca, ale ja wolę sobie go upiec, bo wtedy mogę dać dużo maku #128578; Najczęściej przygotowuję makowca z tego przepisu, ale w tym roku wypróbowałam przepis Karola Okrasy z książki ‚Pacal kontra Okrasa” wydanej przez Lidla. W święta nie może zabraknąć makowca. Zobacz, jak sprawnie upiec za jednym zamachem dwa zawijane makowce na świąteczny stół.


Wbrew pozorom zrobienie makowca nie jest to trudne, trzeba pamiętać jedynie o dobrym wyrobieniu ciasta drożdżowego. Podajemy sprawdzony przepis na makowiec zawijany. Poznaj tajemnice dobrego maku do makowca! Ciasto zwijamy jak roladę – końce makowca sklejamy i podkładamy pod spód ciasta. Każdy makowiec zwijamy dwukrotnie w papier do pieczenia pozostawiając ok.


Makowce układamy miejscem sklejenia do dołu. Praktycy zawinięty makowiec zawijają w pergamin, aby utrzymał ładną formę, lub pieką go w specjalnych formach. Na makowiec zawijany każda pani domu ma swój sposób. Wielokrotnie przepisy na ten wypiek przekazywane są od pokoleń. Warto więc wytrenować się w pieczeniu makowca zawijanego.


Po ostygnięciu makowca smarujemy go lukrem. Blachę posypać mąką ułozyć rulony makowca. Porada: Ciasto musi być miocno schłodzone, ponieważ bardzo zimne lepiej się wałkuje i zawija.


Przyznam, że do tego makowca trzeba wprawy ale jest przepyszny! Piekę go już lat, moja rodzina i znajomi nie wyobrażają sobie Świat Bożego Narodzenia bez tego. Szukasz przepisu na bożonarodzeniowy makowiec? Sprawdź, jak upiec pyszny makowiec świąteczny, dowiedz się, o czym pamiętać podczas pieczenia makowca.


Makowiec z ciasta krucho-drożdżowego dłużej zachowuje świeżość niż tradycyjny drożdżowy. Nadaje się do dłuższego przechowywania, zatem można przygotować go z wyprzedzeniem. Ciasto idealne również dla tych, którzy obawiają się ciasta drożdżowego. Piekarnik nagrzać do 1stopni C, wstawić makowce i piec przez minut na złoty kolor (jeśli pieczemy makowce, to wystarczy piec minut). Wyjąć, rozciąć papier od góry i przestudzić.


Jeszcze ciepłe (ale nie gorące) makowce polać lukrem i posypać suchym makiem lub smażoną skórką pomarańczową. Z podanego przepisu otrzymamy ciasto na trzy średniej wielkości makowce. Ciasto dzielimy na trzy części i podsypując mąką, rozwałkowujemy na placki o grubości pół centymetra. Nakładamy masę makową i zawijamy w podłużną roladę.


Dodane przez Elifia w: Tylko o kuchni. Lista przepisów na makowiec bez pieczenia z polskich blogów kulinarnych. Wybierz najbardziej interesujący przepis i zacznij gotować!


Część wykorzystałam do tradycyjnego makowca zawijanego z orkiszowym ciastem drożdżowym.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Uwaga: tylko uczestnik tego bloga może przesyłać komentarze.

Popularne posty