piątek, 20 marca 2015

Bulki z jagodami i kruszonka

W ogóle z jagodami w Krakowie, to ciekawa historia, bo chyba to jedyny rejon w Polsce, gdzie zwą się one borówkami. I tak, idąc na lody, nie kupicie lodów jagodowych a borówkowe. Za to w cukierniach, nie spotkałam się z bułeczkami o nazwie borówianki a są bułki z jagodami lub jagodzianki.


Miękkie i puszyste drożdżówki z jagodami i kruszonką. Są naprawdę w Waszym zasięgu :-) Jeśli nie robiliście jeszcze nigdy ciasta drożdżowego przeczytajcie moje uwagi przy tym wpisie. Zastosowanie się do tych rad pomoże w bezproblemowym przygotowaniu jagodzianek.

Cieszmy się latem i pieczmy jagodzianki! W zasadzie nie są to klasyczne jagodzianki, a raczej bułeczki z jagodami, ale taka wersja od czasu do czasu mile widziana. Przepis jest bardzo podobny do tego na bułeczki z porzeczkami.


Forma dokładnie ta sama, czyli „do odrywania”, ale ciasto nieco zmodyfikowałam i znacznie dłużej zachowuje świeżość, bo nawet po dniach bułeczki są pulchne. Resztę z dwóch szklanek mąki wysypujemy do miski, dodajemy wyrośnięty rozczyn oraz jajka: jedno całe oraz żółtek (białka zostawiamy na później). Dodajemy resztę z pół szklanki cukru. Zagniatamy ciasto i zostawiamy do wyrośnięcia.


Gdy wyrośnie, wykładamy je na stolnicę i kroimy na kawałki.

Bułeczki drożdżowe z kruszonką. W weekend zawsze gości u mnie na stole coś słodkiego. Czasem jakieś ciasto, czasem ciasteczka, czasem bułeczki. W zależności od humoru, smaków i życzeń domowników :) Jednym z przepisów do których regularnie wracam są bułeczki drożdżowe z kruszonką.


Mikser Kulinarny wyszukuje przepisy z polskich blogów kulinarnych, tym razem wyszukiwany jest przepis na bułeczki drożdżowe z jagodami i kruszonką. Zmartwiłam się, gdy pan w naszej piekarni zakomunikował, że w tym roku nie zrobią w ogóle jagodzianek — jagody są za drogie. Są, bo 25zł za kilogram to naprawdę duża suma. Na szczęście mam swój ulubiony przepis na bułki z jagodami, z którego zawsze korzystam. Skorzystałam dziś z przepisu,ale zrobiłam chyba coś nie tak bo wyszły mi ciężkie i zbite.


Drożdże w szklance wyrosły ale potem po złączeniu z resztą produktów wyrosło minimalnie. Prawie po półtorej godzinie uformowałam bułeczki i upiekłam. Drożdże były mrożone i dość stare,czy to mogło być powodem iż są takie zbite.


Placek z sliwkami mrożonymi. Dodane przez baskaw: Tylko o kuchni. Czy wyjda bulki z maki bezglutenowej? Pani Dorotko zamierzam zrobić pierwszy raz bułeczki z jagodami. Dokładnie wymieszać, odstawić do wyrośnięcia.


Jagodzianki piec w temp.

Po wyjęciu z piekarnika posypać cukrem pudrem. Puchate, mięciutkie - to wszystko zasługa ciasta drożdżowego z dodatkiem maślanki, które znacie już może z pomarańczowych słodkich bułeczek. Ciasto jest elastyczne, dobrze się z nim współpracuje, piękne też wyrasta na niedużej zawartości drożdży w stosunku do mąki. Kruszonka: ugniatamy mąkę, cukier trzcinowy i masło, aż składniki się połączą. Przed dodaniem kruszonki na bułki, wkładamy do lodówki (przynajmniej na kwadrans).


Wspaniale zastąpią śniadanie, to w domu lub na wynos, będą idealne na piknik, czy jako poczęstunek dla gości. Bulki z jagodami i mlekiem. Jogurtowe bułeczki z wiśniami i kruszonką. Uwielbiam je za smak ale myślę, że wiąże się to również z nostalgią za czasami, gdy całe wakacje spędzałam u moich dziadków. Codziennie rano czekały na mnie i moje rodzeństwo drożdżówki, które mój dziadziu rezerwował w osiedlowym sklepiku.


Przepis kulinarny na bułeczki z jagodami i kruszonką - Przygotowujemy ciasto: do letniego mleka dodajemy rozdrobnione drożdże oraz łyżki mąki i łyżkę cukru. Szybkie ciasto drożdżowe bez wyrabiania z owocami. Zamiast jagód można użyć np. Prosty przepis na ciasto z jagodami.


Z wyrośniętego ciasta zwilżonymi ciepłą wodą dłońmi (najlepiej postawić obok miseczkę z wodą) odrywamy po kawałku, rozciągamy w dłoniach, nakładamy łyżeczkę dżemu i zawijamy ciasto sklejając je ze sobą. W blasze wyłożonej papierem do pieczenia układamy łączeniem do dołu. Uwielbiam zapach drożdżowego ciasta, rozciągający się po kontach domu. W sam raz na lato, drożdżowe ciasto z jagodami, posypane kruszonką.


Lekkie, pyszne, pachnące! Lubię zapach drożdżowego ciasta, uwielbiam kolor jagód i sok, który lekko puszczają w trakcie pieczenia, ach, i lubię kruszonkę, bo całość wygląda jak przykryte delikatną kołderką. Dodać resztę z pół szklanki cukru. Zagnieść ciasto aż będzie odstawać od ręki.


Zostawić do wyrośnięcia. Pierogi ruskie Pierogi z bananami Pierogi z botwinką Pierogi z farszem paprykowo-serowym Pierogi z jagodami Pierogi z kapustą i grzybami Pierogi z kaszą gryczan.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Uwaga: tylko uczestnik tego bloga może przesyłać komentarze.

Popularne posty