środa, 11 marca 2015

Pyszne faworki czyli chrust

Zgodnie ze staropolskim obyczajem karnawał to czas smażenia faworków. Przygotowuje się je z ciasta śmietanowego, zbijanego, a smaży jak pączki na głębokim tłuszczu. Faworki smaży się także w Tłusty Czwartek. Uwielbiam faworki, uwielbia je cała moja rodzina, a córka nazywa je ptaszkami #128521; Pierwsze faworki piekę już na stycznia – taka nasza rodzinna tradycja, a potem przez cały karnawał.


A przepis jest babciny, która według niego robiła też róże karnawałowe z kandyzowaną wisienką w środku. Wszystkie składniki wymieszać.

Cieniutko (mm) rozwałkować, pokroić w kilkucentymetrowe (8-10) paseczki o szerokości 1-centymetrów. Mając wybór pomiędzy pączkami, a faworkami, zawsze wygrają te drugie. Jednak ich przygotowanie wymaga trochę czasu i. Myślę, że jest za dużo mąki i śmietany, za mało żółtek. Taki wniosek z porównania z przepisem na podstawie którego mi wyszły, czyli z Encyklopedii sztuki kulinarnej Hanny Szymanderskiej.


Tradycyjne faworki czyli chrust to coś czego w karnawale zabraknąć nie może. Pączki nadziewane marmoladą, budyniem, faworki czy oponki - każdy tego dnia sięga po pyszne, tłuste słodkości. To najlepszy przepis na pyszne faworki domowe.

Prosty PRZEPIS NA FAWORKI 28. Ważne, aby był to olej, który ma wysoką temperaturę dymienia, czyli nadaje się do długiego. Pani Jolu ja mam na chrusty bardzo fajny przepis jeszcze mojej mamy. Chrust cieniutko wywałkowane są. Pyszne choć jest z nimi dużo pracy, szczególnie dużo wietrzenia domu po usmażeniu, ale przecież Tłusty Czwartek jest tylko raz w roku.


Zobacz mój sprawdzony przepis na jak zrobic faworki czyli chrust! W tym przepisie podpowiadam, jak zrobić jak zrobic faworki czyli chrust w domowy i pyszny sposób. Przygotowanie faworków jest nieco łatwiejsze niż smażenie pączków.


Być może dlatego chrust cieszy się tak dużą popularnością w Tłusty Czwartek :-) Ciasto na faworki nie zawiera drożdży, sody ani proszku do pieczenia. Jest kruche i lekkie dzięki wtłoczonemu w nie powietrzu podczas wałkowania. Nasz domowy przepis, który od lat robiły moja mama i babcia. Z przepisu wyjdzie nam olbrzymia ilość faworków.


Część z nas nie objada się wtedy pączkami - wolimy chrusty, znane też jako faworki. Jak zrobić dobre faworki? Ale można również przygotować wersję dietetyczną z piekarnika.


Przykryć ściereczką i odstawić do lodówki na godz. Potem ciasto wybić wałkiem, partiami cienko rozwałkowywać, podsypując mąką (ale nie za dużo tej mąki). Składniki na ciasto włożyć do miski i dokładnie wymieszać.

Następnie przełożyć ciasto na stół i zbijać wałkiem ok. Należy uderzać wałkiem w ciasto rozpłaszczając je, po czym ponownie zwinąć i znów zbijać - dzięki zbijaniu ciasto będzie jednolite i elastyczne. Przepis na pyszne faworki na Tłusty Czwartek.


To smaczna, krucha przekąska. Znajdź sprawdzony przepis z Mikserem Kulinarnym! Wykonanie: Połączyć składniki, wyrabiać ciasto wałkiem około minut (bić wałkiem żeby powstały pęcherzyki powietrza).


Tłusty czwartek to oficjalny dzień końca wszystkich diet w Polsce. W tym roku postanowiliśmy przygotować chrust według przepisu mojej siostry. A Wy jakie pyszności dziś przygotowaliście? W mojej rodzinie nie było takiej tradycji. Za to przepis dostałam od mistrzyni faworków, która zdradziła mi kilka swoich tajników.


Ja swoje przypiekłam – bo lubię, ale można smażyć na mniejszym. Tak naprawdę to nie wiem, która nazwa jest fachowa, a która jest może regionalizmem, ale to i tak nie ma znaczenia. Robimy je przeważnie w okresie karnawału. Właśnie wtedy gdy wiele osób zaklina wagę, żeby móc się zmieścić w karnawałowy strój , lub zaczyna się odchudzać bo czuje pierwsze powiewy wiosny.


Robię je rzadko, ale przepis sprawdzony w mojej rodzinie od lat a chruściki wychodzą bardzo kruche i pyszne :-) Do miski przesiać mąkę (nie wsypuję od razu całej mąki ponieważ jej ilość w cieście zależy od wielkości jajek i gęstości śmietany)z cukrem pudrem i solą, dodać miękką margarynę, rozetrzeć palcami z sypkimi składnikami tak, aby nie było większych grudek. Sprawdzony przepis na faworki wygląda tak:. Najpierw ciasto na faworki - do mąki (można ją przesiać) dodajemy śmietanę, cukier, żółtka, spirytus i zagniatamy dokładnie ciasto. Trzeba je napowietrzyć, więc warto pouderzać wałkiem w ciasto w tym celu.


Wkładamy na godzinę do lodówki. W mące robimy zagłębienie, dodajemy żółtka, szczypty soli, wodę, kwaśną śmietanę, wódkę (alkohol w cieście powoduje, że chrusty podczas smażenia nie chłoną tłuszczu). Są to polskie, litewskie oraz niemieckie tradycyjne, chrupkie ciastka o słodkim smaku, przypominające kształtem nieco kokardkę.


Też lubię faworki i już się nie mogę doczekać, kiedy upiekę moje!

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Uwaga: tylko uczestnik tego bloga może przesyłać komentarze.

Popularne posty