środa, 12 sierpnia 2015

Jakie powinno byc ciasto na pierniki

Jakie powinno byc ciasto na pierniki

Wspaniały pomysł na piernik jest związany z dwiema uroczystościami. W dniu chrzcin dziecka nastawia się ciasto do leżakowania a piecze się z niego piernik na wesele syna lub córki. Wyrobione ciasto kruche należy owinąć szczelnie folią spożywczą, lekko spłaszczyć (szybciej się schłodzi), następnie schłodzić w lodówce przez minimum minut.


W praktyce ciasto zostawiam w niej dłużej, nawet do godzin (poniżej wyjaśnię dlaczego). Jak wiadomo ciasto na pierniki zarabia sie na kilka tygodni przed swietami by moglo lezakowac w chlodym miejscu jak przepis nakazuje. Dla spoznialskich, ktorzy nie zdazyli zrobic ciasta odpowiednio wczesnie proponuje pierniki , ktore mozna piec na tydzien przed swiatami albo w ostatniej chwili prawie.


Jak zrobić idealne uszka wigilijne? Jakie powinno być ciasto na uszka? Jak lepić uszka do barszczu? To najlepszy przepis, aby zrobić cienkie lub grube ciasto na pizze.


Tego, jak zrobić ciasto na pizze nauczyłam się wiele lat temu. Często zadajecie mi różne pytania w komentarzach i mailach. Należy upiec je z wyprzedzeniem, włożyć do szczelnej puszki, a one z dnia na dzień będą stawały się coraz smaczniejsze. Znany jest też przepis na pierniczki, bazujący na pierniku staropolskim, w którym surowe, nieupieczone ciasto powinno spędzić kilka tygodni w chłodzie. Rozwałkowujemy ciasto na grubość ok.


Zalewamy nią pokruszoną czekoladę i mieszamy do całkowitego rozpuszczenia. Dodajemy miękkie masło, mieszamy. Zawsze robiłam lukier królewski z białka, ale tym razem zakupiłam białko w proszku i nie mam pojęcia jak to zrobić, na opakowaniu jest napisane że jedną jednostkę tj 4. W zeszlym roku pierwszy raz zrobilam z tego ciasta pierniki z powidlami - rewelacja! Sa to podwojne pierniki w srodku z powidlami, smakuja jak torunskie.


Ciasto lezakowalo ponad miesiac. Wykonanie: walkuje ciasto ale ciensze, na ciasto lyzeczka nakladam powidla w odstepach tak zeby pasowaly do ksztaltu foremek. Wyszło mięciutkie, pulchne, lepsze niż to od teściowej. Leśny mech to smaczne, wilgotne, ucierane ciasto o wspaniałej zielonej barwie, którą nadaje mu dodatek szpinaku.


Szpinak jest w cieście niewyczuwalny. Długo się zastanawiałam, próbowałam i czasami wydawało mi się, że lekko go czuję. Inni testujący ciasto stwierdzili, że go nie czuć. Tak, czy inaczej ciasto jest smaczne, a szpinak wpływa na niego tylko. Zapachniało nadchodzącymi świętami, bo dziś zarobiłam ciasto na pierniczki.


Tak, tak, jeśli chcecie wypróbować znakomity staropolski przepis, który mam od mamy, to już nadszedł właściwy czas, bo sekret przepyszności tych pierniczków tkwi między innymi w dojrzewaniu ciasta. Mam nawet taka foremke juz zakupiona wielkosci ok cm. Tylko nie wiem jakie ciasto ? Zeby sie nie pokruszylo ani nie popekalo w czasie pieczenia ani nie wyroslo za bardzo. A pierniki to sie wykrawa przed czy po pieczeniu?


Wlugo sie robi takie ciasto na pierniki i czy moze nie wyjsc? Składniki: dag mąki dag masła łyżek gęstej śmietany żółtko jajko (do posmarowania) cukier kryształ (do posypania) Mąkę, miękkie masło, żółtko i śmietanę zagniatamy na ciasto. Podsypujemy mąką, bo ciasto troszkę się klei i wałkujemy.


Wykrawamy ciasteczka – nie zbyt grube, układamy na wysmarowanej. Piec w nagrzanym piekarniku ok. Gdy ciasto ostygnie, utrzeć serek z cukrem pudrem na jednolitą masę.


Tradycyjne ciasto na święta można podać inaczej niż krojąc je jak chleb - Rozdzielić na elementy, zrobić osobno mus, dodać kruchy spó wzbogacić piękną dekoracją - mówi mistrz cukiernictwa Michał Iwaniuk. Laikom radzi sięgnąć po sprawdzony przepis babci. Z doświadczenia wiem, że najlepiej uciera się ciasto drewnianą pałką w makutrze (glinianej misce).


Takie ucieranie powinno trwać około minut. Ja ciasto rozkładam na dwie blaszki. Jednym z ciast jakie przygotowałam na Święta był Pijak.


To lekkie i hojnie nasączone procentami ciasto przypadło do gustu wszystkim moim gościom i dlatego dziś polecam Wam je jako idealny wypiek na Sylwestra i Nowy Rok. Jeśli dziś zabierzemy się do dzieła, to na świąteczny stół uda nam się podać prawdziwe, domowe pierniki. Choć mówi się o staropolskich piernikach, a myśli o piernikach toruńskich, warto pamiętać, że to charakterystyczne, aromatycznie przyprawione ciasto zawitało do Europy z Armenii, przywiezione przez mnicha Grzegorza Makarego. Polowa listopada wiec czas juz pomyslec o swiatecznych pierniczkach.


Wlasciwie to juz ostatni dzwonek jesli mamy zamiar upiec je z ciasta dojrzewajacego. Tradycyjnie takie ciasto lezakuje okolo tygodni, ale ja znalazlam przepis gdzie czas lezakowania skrocony jest o polowe. Wsypuję taką samą ilość mąki i mieszam, żeby doprowadzić sos do gładkiej konsystencji. Na rodzaj mąki, ciasto powinno być gładkie o konsystencji śmietany.


I szczerze mówiąc, pierniki w takiej wersji odpowiadają nam najbardziej. Od tamtego czasu, jeśli piekę je tylko dla nas, do ciasta dodaję wyłącznie mió a z cukru całkiem rezygnuję. Rzeczywiście ciasto szybko się robi. Masa jest rzadka ale dobrze napowietrzona więc nawet bez proszku urośnie ale tylko w piekarniku potem opada do połowy wysokości blachy poza tym mi wyszła tylko warstwa budyniowa a pianki nie było więc musiałam ratować ciasto i przygotowałam na górę krem i posypałam kawałkami czekolady. A ja niestety musialam cale ciasto wyrzucic do kosza,gdyz nie nadawalo sie do spozycia.


Nie wiem dlaczego byc moze dalam za duzo kaszy no i wyszla taka strasznie gesta i twarda masa. Mam pytanie czy wazne jest w przepisie ile da sie margaryny? Potrawy wigilijne to nie przypadek. Każda ma swoje znaczenie. Sprawdź tutaj, jakie potrawy wigilijne powinny znaleźć się na każdym świątecznym stole.


Przedstawiamy przykładową listę i. Dzisiejszy wpis nie tyle dotyczy pomysłu na posiłek ile jest wskazówką jak zrobić ciasto na krokiety, które nie pęka przy zwijaniu. Większość osób które robi krokiety ma ten sam problem, a mianowicie że placki podczas zwijania pękają.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Uwaga: tylko uczestnik tego bloga może przesyłać komentarze.

Popularne posty