czwartek, 3 listopada 2016

Faworki z octem

Zgodnie ze staropolskim obyczajem karnawał to czas smażenia faworków. Przygotowuje się je z ciasta śmietanowego, zbijanego, a smaży jak pączki na głębokim tłuszczu. Faworki smaży się także w Tłusty Czwartek.


Kolejny przepis na faworki, tym razem z octem, cukrem pudrem i całymi jajkami. Przygotowanie ciasta jest bardzo łatwe i szybkie (nie trzeba długo zagniatać i wybijać ciasta wałkiem, ciasto jedynie leżakuje w chłodnym miejscu przez godzinę). Choć to właśnie alkohol sprawia, że chrusty są (tak jak na chrust przystało) chrupkie i delikatne, a tłuszcz w nie nie wsiąka jak szalony, to jednak jest sposób na to, by wyeliminować spirytus z przepisu na faworki i zastąpić go… octem.

Witam serdecznie Zrobiłam faworki (chrust) z ciasta zbijanego jeżeli ktoś jeszcze nie robił faworków to jest to najlepszy moment aby. Dodane przez Konto usunięte w: Tylko o kuchni. Zrobiłam z tego przepisu swoje pierwsze w życiu faworki i jestem wprost zachwycona. Proporcje na ciasto są dobrze dobrane.


Jestem zwolennikiem maszynowych rozwiązań, więc ciasto zagniótł robot hakiem do ciasta drożdżowego (super sprawa - pierwszy raz zagniatałam hakiem coś innego niż drożdżowe ;)), potem w ruch poszła maszynka do mielenia mięsa (zgodnie z licznymi komentarzami). Nie ukrywam, że uwielbiam faworki. Najlepiej takie chrupiące i oprószone dużą ilością cukru pudru, do tego filiżanka aromatycznej kawy i podwieczorek idealny. W tym karnawale przygotowałam już je dwa razy i za każdym razem wyszły mi pyszne i zostały zjedzone do ostatniego okruszka.


Lista przepisów na faworki z octem z polskich blogów kulinarnych.

Wybierz najbardziej interesujący przepis i zacznij gotować! Maria Kapuścińska Odpowiedz 1. Do ciasta nie dodaje się żadnego tłuszczu ani białka natomiast spirytus z powodzeniem można zastąpić octem,ocet szybciutko odparuje,żółtek można dać nawet 7. Ważne też jest wybicie ciasta wałkiem,ważniejsze. Ciasto pozostawić w chłodnym miejscu około godzinę.


Zamiast dwóch jajek dam żółtka, czyli razem żółtek. No i jeszcze ten cukier, chyba puder bo kryształki nie rozpuszczą się w cieście tak dokładnie. I na końcu może być frytkownica z olejem, choć na smalcu podobno są lepsze, ale smalec szybko się pali i faworki wychodzą ciemnobrązowe.


Duża ilość żółtek wpływa na to, że są niezwykle kruche i lekkie. Sprawdź, jak zrobić puszyste i kruche faworki z ciasta z dodatkiem śmietany! Niezależnie od nazwy, faworki, chrust, chruściki czy jaworki, są znane w całej Polsce i podjadane ze smakiem przez łasuchy w każdym wieku. Smażyć na złoty kolor, po około - sekund z każdej strony. Po ostudzeniu posypać cukrem pudrem.


Można podawać z marmoladą lub konfiturą. Tajemnicą ich wykonania jest długie wyrabianie ciasta. Włączając powietrze, ciasto stanie się idealnie kruche i rozwarstwione.


Jeden z krótszych brzegów jest następnie przeciągany przez nacięcie, tworząc ten charakterystyczny. Zrobiłam wczoraj faworki z Pani przepisu,wyszły kruche z pęcherzykami, jednak jak dla mnie twarde.

W dniu dzisiejszym jeszcze twardsze, po zjedzeniu kilu mam podrażnione podniebienie. Robię faworki od co najmniej lat i muszę przyznać, że z mojego babcinego przepisu są równie kruche, ale nie twarde, trudno je donieść do ust. W płaskim szerokim rondlu (wysmarowanym octem) rozgrzewam tłuszcz i wlewam łyżkę spirytusu (lub wódki).


Gdy wrzucony do tłuszczu plasterek ziemniaka szybko się zrumieni, można smażyć faworki. Ciasto cienko rozwałkować, wykrawać nożem paski i formować faworki (każdy pasek przeciąć pośrodku i przełożyć jeden koniec paska przez przecięcie). Przewlekam, tworząc faworki. Krok 5: Smażę na rozgrzanym do 175°C (max 180°C) oleju (lub smalcu, ja wykorzystałam olej we frytkownicy).


Smażę, aż będą złote z obydwu stron. Krok 6: Tak wygląda faworek po usmażeniu, a tak prze lekko rośnie i nabiera bąbelków. Usmażone faworki odkładam na papier, by odsączyć nadmiar tłuszczu.


Wcześniej korzystałam z przepisów, gdzie ciasto trzeba najpierw potłuc wałkiem a to trochę męczące i czasochłonne. A od teraz będę wracać tylko do tego przepisu! Nie dodawałam proszku do pieczenia. Samo ciasto bardzo dobrze się wałkuje i jest elastyczne. Chyba nie znam osoby, która by nie lubiła faworków.


Złote, bardzo kruchutkie i co najważniejsze – nie nasiąknięte tłuszczem. Przepisy z tagiem octem - DoradcaSmaku. Cukier ucieram z miękką margaryną na gładką masę,. Ja robię na oko tak, aby faworki ładnie wyglądały;)). Ciasto kroimy najpierw na paski o szerokości ok.


Każdy kawałek nacinamy w środku i przez nacięcie przekładamy jeden koniec. Ale wyszły bardzo przyzwoite. Cieniutkie, z bąbelkami powietrza, kruche. Posypałam je mnóstwem ckru pudru zmieszanego z cukrem waniliowym. Chałupka niestety trąci lekko smalcem, bo na nim smażyłam ale trudno.


Pytałam wcześniej na forum czy można zastąpić spirytus octem. Zaryzykowałam, wlałam sporo wódki i tylko troszkę octu.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Uwaga: tylko uczestnik tego bloga może przesyłać komentarze.

Popularne posty