środa, 16 listopada 2016

Przepis na chruściki faworki

Zgodnie ze staropolskim obyczajem karnawał to czas smażenia faworków. Faworki smaży się także w Tłusty Czwartek. Wyglądające jak kokardki, przypudrowane małe wypieki kojarzą się z karnawałem i tłustym czwartkiem.


Tradycyjne faworki (chruściki) w sam raz na tłusty czwartek. Szef kuchni – Jakub Kasprzak – zdradza przepis na faworki, które są karnawałowym przysmakiem. Choć czas karnawału już za nami, postanowiłam upiec tradycyjne faworki.


Chruściki wyszły mi super, bardzo chrupiące, takie jak robi moja mama. Do kawy w sam raz, pycha! Kolejny urok karnawału- smażone desery. PRZEPIS NA FAWORKI: SPRAWDZONY, PROSTY I SZYBKI.


Przepis na chruściki faworki

Usmażyłam pomimo braku widocznych bąbli i one się zrobiły w czasie smażenia. Włączając powietrze, ciasto stanie się idealnie kruche i rozwarstwione. Ciasto na faworki nie zawiera drożdży, sody ani proszku do pieczenia. Jest kruche i lekkie dzięki wtłoczonemu w nie powietrzu podczas wałkowania. Te faworki to połączenie tradycyjnych pączków oraz chrustu.


Karnawał to czas na słodkości. Oto wybrane przepisy na chruściki w kilku wersjach. Przygotowuje się je z ciasta śmietanowego, zbijanego, a smaży jak pączki na głębokim tłuszczu. Tajemnicą ich wykonania jest długie wyrabianie ciasta.


Taki wniosek z porównania z przepisem na podstawie którego mi wyszły, czyli z Encyklopedii sztuki kulinarnej Hanny Szymanderskiej. Kruche i delikatne faworki. Smażone, najlepsze faworki - przepis na chrusty posypane cukrem pudrem. Dziś faworki, jedne z moich ulubionych ciastek.


Są to polskie, litewskie oraz niemieckie tradycyjne, chrupkie ciastka o słodkim smaku, przypominające kształtem nieco kokardkę. Jeden z krótszych brzegów jest następnie przeciągany przez nacięcie, tworząc ten charakterystyczny. Zastanawiałam się co upiec w tym roku na Tłusty Czwartek – pączki czy faworki? Dla tych, którzy wolą chrupiące faworki (chrusty czy chruściki), mamy przepis na faworki według.


Nie wszyscy w tłusty czwartek zajadają się pączkami. Mają to, co najlepsze faworki mieć powinny – są wyjątkowo kruche, delikatne i chrupiące. Pozycja obowiązkowa na karnawał i tłusty czwartek. Nie jestem wielką fanką faworków i rzadko je robię ale ponieważ obiecałam przynieść je na imprezę, to odkopałam – bardzo już zakurzony – przepis, który w zamierzchłych czasach spisałam z jakiejś gazety.


Dziś prezentuję przepis na tradycyjne, polskie faworki (zwane też chruścikami, chrustem lub kreplami). W tłuszczu przecież się je smaży. Zrobione na samych żółtkach są kruchutkie,a dzięki wybijaniu wałkiem lub uderzaniu ciastem w stolnicę,faworki podczas smażenia nabierają charakterystycznych wybrzuszeń.


Natomiast dodanie spirytusu do ciasta sprawi,że nie wchłoną dużo tłuszczu. Najlepszym dowodem na to, jest że jak się szuka przepisu na faworki lub chrusty, to większość wykonawców chwali się, że przepis jest od babci, a babcia zapewne przygotowywała ten przysmak tak, jak jej babcia i tak z pokolenia na pokolenie. Sprawdź przepis na faworki. Niektórzy smażą je dopiero w tłusty czwartek, bo wtedy smakują najlepiej: są kruche i delikatne.


Jest karnawał - są faworki - śmieje się Hanna Kurasz z Jarosławia. I chociaż sporo przy nich zabawy. W tym przepisie podpowiadam, jak zrobić chruściki faworki przepis w domowy i pyszny sposób. Przepis na chruściki faworki przepis. Przecież nic nie smakuje lepiej niż domowe chruściki faworki przepis przygotowane samemu.


Przepis na chruściki faworki

Można zrobić je bez proszku do pieczenia, tłukąc wcześniej ciasto. To bardzo chrupiące ciastka w kształcie kokardki, które smaży się w głębokim tłuszczu. Po ostudzeniu faworki posypuje się obficie cukrem pudrem. Jak już kiedyś wspomniałam,dzięki Tobie króluję w kuchni,dziękuję i serdecznie pozdrawiam. Polska tradycja przygotowywania tego specjału sięga wiele, wiele lat wstecz.


Zaczął się nowy tydzień więc na bloga wskoczył nowy bardzo słodki i smaczny przepis na domowe faworki. Zobacz mój sprawdzony przepis na chruściki faworki przepis! Jednak teraz odkryłam chruściki drożdżowe, które dużo bardziej mi smakują.


Przepis na chruściki faworki

Oczywiście najlepiej smakują pierwszego dnia. Ledwo je zrobiłam i już mam zamiar to powtórzyć.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Uwaga: tylko uczestnik tego bloga może przesyłać komentarze.

Popularne posty