wtorek, 28 lipca 2015

Chruściki na kwaśnej śmietanie

Dodane przez irma w: Tylko o kuchni. Zbliżają się święta i bardzo chciałabym zrobić na Wigilie śledzie w śmietanie. Może ktoś zna dobry, wypróbowany przepis. Wszystkie składniki bardzo dobrze zagnieść. Na każdym prostokącie na środku zobić podłużne nacięcie o dł.


Chruściki są tradycyjnym ciastem w Polsce, które jada się w trakcie karnawału. Postanowiłam wypróbować jeden z przepisów, który znalazłam w książce od jakiegoś czasu leżącej na półce w moim pokoju. Sprawdź, jak zrobić puszyste i kruche faworki z ciasta z dodatkiem śmietany! Faworki i pączki to dwa przysmaki, których nie może zabraknąć pod ręką w tłusty czwartek.


Niezależnie od nazwy, faworki, chrust, chruściki czy jaworki, są znane w całej Polsce i podjadane ze smakiem przez łasuchy w każdym wieku. Faworki (chruściki, chrust) pochodzą z Litwy oraz Niemiec. Wyglądające jak kokardki, przypudrowane małe wypieki kojarzą się z karnawałem i tłustym czwartkiem. Oto wybrane przepisy na chruściki w kilku wersjach. Szef kuchni – Jakub Kasprzak – zdradza przepis na faworki, które są karnawałowym przysmakiem.


Dzisiaj klasyczne faworki, chruściki, chrust –na żółtkach i śmietanie. Smażone na głębokim tłuszczu, cienkie, kruche i choć kaloryczne, to jednak bardzo smaczne. Sami przyznajcie, obok pączków to chyba drugi obowiązkowy smakołyk na Tłusty Czwartek:) Zapewne ile domów, tyle sposobów na faworki. Chruściki to bardzo prosty i szybki sposób na nie spodziewanych gości.


Zawijam w folie i wstawiam do lodówki na godzinę. Do wysokiego garnka wkładam smalec i podgrzewam do wrzenia. Na gorący tłuszcz wrzucam chruściki.


Mąkę przesiewam do miski, dodaję żółtka, śmietanę kwaśną, spirytus, proszek do pieczenia. Potrzeba dużo siły żeby ciasto, wytworzyło pęcherzyki powietrza. Proszę o pomoc, jaką śmietanę należy dodać? Ciasto zagniatam i mocno wyrabiam.


Gdzieś kiedyś mi mignął przepis że kwaśną. W domu mam tylko , nada się? Jeśli nie to czym mogę zastąpić śmietanę?


Wiem, głupie pytanie ale może jest coś co będzie alternatywą i mam w domu. Jestem bardzo przeziębiona i nie chcę wychodzić do sklepu. Gotowe ciasto rozwałkować na stolnicy posypanej mąką. Z ciasta wycinać pasy o szerokości około 3cm , następnie pasy podzielić na około 10cm kawałki i na każdym jednym zrobić po środku niewielkie nacięcie, przez które należy wywrócić wycięte ciasto. Przepis na faworki czy też inaczej chrust, chruściki, a także kreple to jedno z najczęściej wyszukiwanych haseł w okolicy Tłustego Czwartku, tuż obok przepisu na pączki.


Są to polskie, litewskie oraz niemieckie tradycyjne, chrupkie ciastka o słodkim smaku, przypominające kształtem nieco kokardkę. Chciałabym jeszcze raz je zrobić ale nie wiem co zrobiłam źle-mąkę wymierzyłam na wadze (dałam tortowej) , śmietana była ale nie wiem jak sprawdzić czy to była kwaśna śmietana. Czy ma ktoś jakiś pomysł co poszło nie tak? A może miałam za małe jajka? Może i Wy zrobicie w tym roku chruściki na Tłusty Czwartek?


Składniki na ciasto: żółtek. Na wsiach chruściki były często przygotowywane przez młode dziewczyny, które jeszcze przed ślubem chciały zabłysnąć jako dobre gospodynie. Poniżej przepis na pyszne chruściki! Lista przepisów na chruściki z polskich blogów kulinarnych.


Wybierz najbardziej interesujący przepis i zacznij gotować! Str Chruściki: 5najlepszych przepisów z polskich blogów kulinarnych. Piekę je sama, tak jak kiedyś robiła to moja mama. Przepis na chruściki, którym się z Wami podzielę, pochodzi właśnie z jej kulinarnego notatnika i jest z nami przeszło lat.


Nie ma znaczenia, jakiej nazwy używamy – chruściki i faworki to jedne i te same ciastka. Na stolnicę sypiemy przez sito prawie całą mąkę, formujemy dołek, dodajemy cukier puder, śmietanę, spirytus, wyrabiamy lekkie ciasto, dodajemy żółtka i jeszcze przez chwilę wyrabiamy. Gdy ciasto będzie zbyt ścisłe, dodajemy masło - ciasto powinno mieć konsystencję ciasta na kluski. Później rozwałkować na kilka części,wycinać małe prostokąty i smażyć na oleju. Na koniec można chruściki posypać cukrem pudrem.


Przepis na faworki (chruściki) Nie jestem wielką fanką faworków i rzadko je robię ale ponieważ obiecałam przynieść je na imprezę, to odkopałam – bardzo już zakurzony – przepis, który w zamierzchłych czasach spisałam z jakiejś gazety.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Uwaga: tylko uczestnik tego bloga może przesyłać komentarze.

Popularne posty